Posilňovacie gumy

Sú vysoko účinné, praktické, jednoduché, ľahko skladovateľné, bezpečné pri používaní a rozhodne nesmú chýbať v domácej posilňovni každého športovca. Reč je o posilňovacích gumách (resistance bands). Tieto pomôcky na cvičenie dokážu zintenzívniť úroveň záťaže pri cvičení vlastnou váhou tela a v porovnaní s činkami pomáhajú pri vykonaní jedného cviku zabrať širšiemu rozsahu svalových partií. Na trhu sú dostupné viaceré varianty, ktoré uspokoja potreby užívateľa na každej úrovni jeho tréningových alebo terapeutických cieľov.

AKO TO FUNGUJE?

Podstatou posilňovacích gúm je zaistiť pri cvičení vonkajší odpor pôsobiaci proti svalovej kontrakcii, v dôsledku čoho dochádza k budovaniu svalovej sily a anaeróbnej vytrvalosti. Posilňovacie gumy sú preto vynikajúcou alternatívou ku klasickým nástrojom odporového tréningu, akými sú napríklad činky alebo bežné stroje so závažím vo fitness centrách. Tak ako je možné zvyšovať intenzitu odporu použitím ťažšej činky, rovnako je možné použiť posilňovacie gumy s vyššou hustotou, čím sa docieli celkom podobný efekt potrebný pri budovaní svalov. 

AKÝ DRUH POSILŇOVACEJ GUMY SI VYBRAŤ?

Na trhu so športovými potrebami existuje naozaj slušný výber posilňovacích gúm v rozličných variantoch. Najčastejším rozlišovacím znakom je zakončenie gúm, ktoré definuje gumy stuhové (s dvomi koncami), kruhové (uzavreté bez koncov) a rozšírené o rukoväť alebo iné funkčné príslušenstvo.

Stuhové gumy sú spravidla určené pre fyzioterapeutické účely alebo základné rozcvičenie svalov (strečing) pred aeróbnym alebo silovým tréningom. Kruhové gumy sú dostupné vo viacerých veľkostných variantoch zohľadňujúcich rozmanitosť cvikov a ich náročnosť. Kruhové gumy menších rozmerov sú vhodné predovšetkým na precvičovanie svalov nôh. Dlhšie kruhové gumy sú využiteľné pri precvičovaní väčšiny svalov a sú vyrábané v rôznych hrúbkach, šírkach a dĺžkach. Vo všeobecnosti platí, že čím sú gumy hrubšie a širšie, tak tým väčší odpor pôsobí na svaly pri ich používaní. Náročnosť cvičenia sa teda odvíja od odporu merateľnom vo váhovej hmotnosti (kilogramy), ktorá zodpovedá hmotnosti závažia. Teda pri použití gumy s odporom 25 až 65 kg je možné dosiahnuť rovnaký záťažový efekt na svaly ako pri použití činiek s porovnateľnou hmotnosťou. Navyše, ak je guma viac napnutejšia, tým je dosiahnutý vyšší odpor (napríklad prišliapnutím gumy s cieľom skrátiť jej dĺžku pri napínaní).

Výber a používanie posilňovacej gumy je o to pohodlnejšie, že levely odporu sú farebne odlíšené. Nižšie odpory sú dostupné v teplých farbách (žltá, oranžová, ružová), stredné odpory spravidla v červenej a svetlozelenej farbe, a vyššie odpory v studených farbách (modrá a čierna).

Keďže pre každú svalovú partiu je ideálny iný level odporu, odporúča sa nepoužívať posilňovaciu gumu len s jednou úrovňou záťaže. Pre malé svalové skupiny ako triceps, biceps a zadné delty je vhodnejší menší odpor, a pre svaly hornej časti tela ako svaly chrbta a prsné svaly môže byť užitočnejší vyšší odpor. V každom prípade vhodnosť výberu posilňovacej gumy záleží aj od pokročilosti používateľa a jeho fitness cieľov.

Vyberte si tú správnu posilňovaciu gumu v internetovom obchode PrimeFit.sk (prejsť do e-shopu).

AKO CVIČIŤ?

V priloženom videu je zopár základných cvikov ako inšpirácia pri používaní posilňovacích gúm.

Obrázok v texte: Benzoix – Freepik.com

Video v texte: Michael Vazquez – YouTube.com

Možnosti zdieľania článku

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Kam ďalej?

Súvisiace príspevky